گرند پیانو P173 BREEZE

 

مدل P173 Breeze از گرند پیانوهایِ شرکت Petrof است که ابعاد و طراحی بدنه‌ی آن باعث شده تا مورد توجه نوازندگانِ حرفه‌ای قرار گیرد و به گزینه‌ای مناسب برای اجرا و آموزش تبدیل شود. عمق این پیانو 173 سانتی متر، ارتفاع و عرض آن به ترتیب 102.5 و 152.5 میلی متر و وزن آن 320 کیلوگرم می‌باشد. گرند پیانوها عموما بین 155 الی 280 سانتی متر عمق و بین 146 الی 156 سانتی متر عرض دارند. یک گرند پیانو هرچه عمق بیشتری داشته باشد، جنس صدا پخته تر، مانایی صدا بیشتر و گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر خواهد بود. پیانوی P173 Breeze دارای 68 دمپر می‌باشد و نواری نمدی به رنگ قرمز و مشکی بر روی سیم‌های این پیانو قرار دارد.

 

بدنه و رنگ

این پیانو در رنگ‌های Polished Black (مشکی براق)، Polished Mahogany (چوب ماهون براق)، Polished Walnut (چوب گردوی براق)، Polished White (سفید براق) تولید می‌شود. این پیانو مجهز به چرخ‌های تکی (ترمزدار) می‌باشد. پوشش کلاویه‌ی این پیانو تاشو (لولایی) و مجهز به آرام بند است و دربِ بالایی (lid) این پیانو در سه حالت باز، نیمه باز و بسته قرار می‌گیرد. ساخت Outer Rim (لایه‌ی خارجی بدنه) این گرند پیانو به صورت ساندویچی می‌باشد که هسته‌ی مرکزی آن از جنس چوب توسکا یک تکه بوده و جداره‌ی بیرونی آن توسط تخته چندلایه پوشانده شده است. همچنین جداره‌ی داخلی Outer Rim از جنس چوب آبنوسِ ماکاسار می‌باشد. جنس Inner Rim (لایه‌ی داخلی بدنه) از چوب 9 لایه‌ی راش و توس ساخته شده و وظیفه‌ی نگهداری Soundboard و Iron-cast Plate را دارد که هر دو توسط چسب و گرما روی ستون‌های طراحی شده در جداره‌ی داخلی قرار می‌گیرند. ضخامت Inner Rim در این پیانو 35 میلی متر می‌باشد.

 

 

SOUNDBOARD

جنس Soundboard این پیانو از چوب صنوبر (spruce) و مساحت آن 1.293 مترمربع می‌باشد. قرار گرفتن 11 دنده‌ی کروی شکل روی صفحه‌ی صوتی، موجب افزایش استحکام و دوام بیشتر کوک پیانو می‌گردد. ضخامت Soundboard از ابتدا تا انتهایش از 7 میلی‌متر به 9 میلی‌متر افزایش می‌یابد که این نوع تراش را Wedgewise می‌نامند. PinBlock این پیانو از جنس چوب چند لایه‌ی راش (Beech) با چگالیِ 800 تا 850 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و جنس Bridge این پیانو از چوب افرای یک تکه می‌باشد. همچنین پیچ‌های پل (Bridge Pin) از جنس فولاد می‌باشند.

 

CUT-OFF BAR

در طراحی و ساخت پیانوهای آکوستیک برای ایجاد استحکام و تقسیم فشار، از تیرهایی استفاده می‌شود که بین ستون‌ها و Soundboard قرار می‌گیرند. نبودِ این تیر(ها) باعث می‌شود که صفحه‌ی صوتی و قاب فلزی به مرور زمان بر اثر اصطکاک ایجاد شده، مستهلک شوند و صدای پیانو از حالت عادی خارج شود. در واقع این تیر(ها) با حفظ استحکام و ایستایی بین Backpost و Soundboard، به تولید صدای مناسب در پیانو کمک شایانی می‌کند. جنس این تیر در این پیانو از چوب راش بوده و بر خلاف حالت معمول به صورت صاف (بدون انحنا) در این این پیانو قرار داده شده است.

 

قاب

تکنولوژی ساخت قاب فلزی این پیانو Wet sand casting می‌باشد، این قاب پس از ریخته‌گری در شنِ خیس قرار داده می‌شود که موجب تقویت قاب شده و به قاب این امکان را می‌دهد که در طول زمان، حدود 20 تُن فشارِ وارده از طریق سیم‌ها را تحمل کند. همچنین این قاب فلزی را با رنگ طلایی روشنِ متالیک با حالت درخشان (Diamond Effect) برای جلوه‌ی بیشتر می‌پوشانند. ستون‌های زیر این پیانو (Wooden Frame) از جنس چوب صنوبر  بوده و تعداد آن‌ها 3 عدد می‌باشد که در موازات طول این پیانو قرار داده شده اند.

 

سیم ها

سیم‌های این پیانو از جنس فولاد Röslau می‌باشد. در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس، 2 دور پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند. طول یک سیم در پیانو به سه بخش تقسیم می‌شود که بخش مرکزی آن را Speaking Length (طول بازه‌ای از سیم که در تولید صدا موثر است) می‌نامند. بخش ابتدایی که بین گوشی‌های کوک و Agraffe قرار دارد و بخش انتهایی سیم (در انتهای پیانو) که بین Bridge و پیچ‌های گیرنده‌ی سیم می‌باشد. تعداد Agraffe‌های این پیانو 53 عدد بوده و از جنس برنج می‌باشند. قسمت اصلی صدای ایجاد شده توسط پیانو، مربوط به Speaking Length است اما به دلیل طول نسبتا زیاد سیم‌ها در دو طرف Speaking Length، این قسمت‌ها به هنگام برخورد چکش‌ها با سیم و یا ارتعاش سایر سیم‌ها تولید صدا می‌کنند که این صدا در حالت عادی لزوما خوشایند نیست اما در برخی پیانوها امکان کوک کردن این قسمت‌ها نیز وجود دارد که به این امر Duplex Scaling گفته می‌شود. این کار توسط دو Front Bridge (متصل به قاب فلزی) و Rear Bridge (متصل به Soundboard) صورت می‌گیرد. Front Bridge با داشتن پله‌ای بر روی خود، مقداری سیم را به بالا فشار داده و در ادامه‌ی راستای سیم، از Agraffe یا Capo d’Astro گذشته و Speaking Length آغاز می‌شود. پل جلویی از D2 تا C5 و پل انتهایی از A#0 تا C5 قرار گرفته شده است.

 

کلاویه ها

برای ساخت این کلاویه‌ها الوار درخت صنوبر را از وترهای قسمت دایره‌ی آن برش می‌زنند و این تکه‌ها را به هم می‌چسبانند تا به شکل و اندازه‌ی دلخواه برسند. ضمناً برای رسیدن به وزن دلخواه از وزنه‌های سربی درون کلاویه‌ها استفاده شده است.

قابل ذکر است که کلاویه‌های مشکی از جنس آبنوس می‌باشند. در این پیانو از سر چکش‌های Renner استفاده شده و Action این پیانو با همکاری شرکت RENNER آمریکا ساخته شده است.

 

پدال ها

این پیانو دارای سه پدال Sustein ،Prolongement ،UnaCorda می‌باشد که همان پدال‌های Sostenuto ،Soft و Damper در سایر پیانوها هستند.

پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه می‌گردد که به واسطه آن حجم صدا و مانایی صدا کمتر می‌شود. پدال Sostenuto باعث می‌شود که چکش‌ها از سیم‌ها فاصله بگیرند و با نواختن هر نت از قبل، کشش نت ادامه پیدا کند. با فشردن پدال Damper  نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (Sustain) می‌گردد.