پیانوی دیواری یاماها YUS5

پیانوهای سری YUS از سری پیانوهای دیواری شرکت یاماها هستند که یک مرحله از پیانو های سری U گران تر هستند و از کیفیت بالاتری برخوردارند؛ این سری از پیانوهای دیواری به علت تولید صدایی عمیق مورد توجه بسیاری از اساتید موسیقی قرار گرفته اند و در ضبط های استودیویی از آن استفاده می شود. مدل YUS5 بالاترین مدل سری YUS می باشد که پدال وسط آن، برخلاف دیگر مدل های این سری، مانند پیانوهای گرند Sostenuto بوده و روکش کلاویه های آن عاج مصنوعی و کامپوزیت چوب می باشد. طول آن 152 سانتی متر و ارتفاع آن 131 سانتی متر و عمق آن 65 سانتی متر و وزن آن 253 کیلوگرم است. در یک پیانوی دیواری هرچه عمق و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته تر، مانایی صدا بیشتر، گستره ی صوتیِ نوازندگی وسیع تر و حساسیت تاچ دقیق تر خواهد بود.

 

لایه‌ی روکش این سری پیانو (غیر از رنگ‌های مات) از جنس پلی استر روغنی است که در برابر رطوبت و گرد و خاک مقاوم بوده و در رنگ‌های Polished Ebony (چوب آبنوس براق)، Satin Walnut (چوب گردوی مات) و Polished White (سفید براق) تولید می‌شود. پوشش کلاویه‌ی این پیانو تاشو و مجهز به آرام بند است و چرخ‌های زیر پیانو به صورت “دوتایی” می‌باشند. پایه نت این پیانو برخلاف مدل YUS1 و YUS3 بصورت کشویی طراحی شده است.

Escaine

دوام تاچِ یک پیانوی آکوستیک، وابسته به مقاومت و استحکام اجزای تشکیل دهنده‌ی Action آن است. در ساخت پیانوی دیواری، برای مدت طولانی از چرم گوزن کانادایی برای اجزای مختلف Action مانند Back Check استفاده می‌شد. اما YAMAHA با استفاده از ماده‌ای به نام Escaine مقاومت اجزای Action را ارتقا داده. این ماده در برابر خم شدن نسبت به چرم مقاوم‌تر است و دارای ضخامت یکسان در تمام نقاط می‌باشد. در پیانوهای سری YUS و SU و پیانوهای گرند، از Escaine استفاده شده است.

 

جنس Soundboard و ستون‌های پشت این پیانو از چوب صنوبر (spruce) یک تکه است که با قرار دادن دنده‌هایی روی صفحه‌ی صوتی (با طولی تقریبا به اندازه‌ی طول صفحه‌ی صوتی) موجب افزایش استحکام soundboard و دوام بیشتر کوک پیانو می گردد. همچنین صفحه ی صوتی این پیانو بر خلاف سری های JU و M ثابت نیست و اصطلاحا به صورت “شناور” طراحی شده تا برای لرزش بیشتر و ایجاد رزونانس و تقویت صدا، آزادتر باشد.

Bridge و PinBlock این پیانو از جنس چوب افرای (Maple) فشرده می‌باشد.

 

تکنولوژی قاب این پیانو V-Pro است. این قاب چدنی با ایجاد خلا در قالب گیری،به صورت یکپارچه و بدون حباب هوا تولید شده و داخل پیانو قرار داده می‌شود تا پیچ‌های نگهدارنده‌ی سیم و گوشی‌های کوک از داخل آن رد شده و فشاری که بر SoundBoard اعمال می‌شود (به علت وجود Bridge و پیچ‌های کوک) را کاهش دهد؛ همچنین در تولید رزونانس و تقویت صدا به صفحه‌ی صوتی کمک می‌کند.

سیم های این پیانو ساخت شرکت Roeslua آلمان می باشد و از جنس فولاد کربنیِ بدون پوشش می باشد. در اکتاوهای بم، روی سیم ها فنرهایی از جنس مس پیچیده شده است. هرچه نُت ها بم تر می شوند، قطر سیم بیشتر شده و فنرها قطورتر می شوند. هرچه طولِ مفید یک سیم (Speaking Length) بیشتر باشد، صدا مانایی بیشتری خواهد داشت.  دربِ بالایی (lid) این پیانو در سه حالت باز، نیمه باز و بسته قرار می گیرد تا بتوان در سه حالت از صدای پیانو استفاده نمود.

کلاویه ها

برای ساخت کلاویه ها از چوب صنوبر استفاده شده است. تمامی کلاویه های سفید و سیاه از یک قطعه چوب بوده و همزمان با هم برش داده شده اند که تا حد امکان دارای ابعاد یکسان و متناسب باشند. همچنین جنس چوب تمامی کلاویه های سفید و سیاه یکسان است. برای روکش کلاویه های سفید از عاج مصنوعی که ساخت یاماها با نام تجاری ivorite  و برای روکش کلاویه های مشکی از کامپوزیت چوب استفاده می شود. در این پیانو برای هر کلاویه بر اساس محدوده ی اُکتاو کیبورد، وزن بخصوصی در نظر گرفته شده و به همین دلیل، چکش های این پیانو برای هر کلاویه متفاوت بوده و دارای طراحی مخصوص به خود می باشند.

 

شرکت یاماها در تولید چکش‌های این سری از پیانوهای دیواری با استفاده از اتصال دهنده‌ی رشته‌های نمدی (T-fasteners)، تلاش کرده تا حسی نزدیک به پیانوهای گرند بالارده را برای نوازنده ایجاد کند. به همین دلیل چکش‌های این پیانو مانند مدل CFX می‌باشد که Wurzen felt آلمانی است.

پدال ها

این پیانو دارای سه پدال Sustain ،Sostenuto ،Soft می باشد.

پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه می‌گردد که به واسطه آن حجم و مانایی صدا کمتر می‌شود. پدال Sostenuto در پیانوی دیواری باعث می شود که چکش ها از سیم ها فاصله بگیرند و با نواختن هر نت از قبل، کشش نت ادامه پیدا کند (پدال Sostenuto مخصوص پیانوهای گرند می باشد و در پیانوهای رده بالای دیواری نیز از آن ها استفاده می شود). همچنین با تنظیم کردن و رگلاژ این پدال می توان آن را به پدال Mute نیز تبدیل کرد. با فشردن پدال Sustain نیز، دمپرها از روی سیم ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم ها ادامه پیدا می کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (sustain) می گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Unknown
-- / --