پیانوی دیواری وِبِر W114F1/W114

 

پیانوهای دیواری W114F1 و W114 کوچک‌ترین پیانوهای دیواری شرکت Weber می‌باشند. مدل‌های W114 و W114F1 از نظر فنی کاملا مشابه یکدیگر می‌باشند و بدنه‌ی آن‌ها تا حد زیادی فقط به لحاظ ظاهری با هم متفاوت است. ارتفاع این پیانوها 114 سانتی متر، طول و عرض آن‌ها به ترتیب 148 و 58 سانتی متر و وزن آن‌ها 205 کیلوگرم می‌باشد. پیانوهای دیواری عموما از 109 الی 135 سانتی متر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتی متر عرض دارند. در یک پیانوی دیواری هرچه عرض و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته‌تر، مانایی صدا بیشتر، گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر و حساسیت تاچ دقیق‌تر خواهد بود.

 

بدنه و رنگ

پوشش کلاویه‌ی این پیانو لولایی است. دربِ بالایی (lid) این پیانو در دو حالت باز و بسته قرار می‌گیرد و در زیر پایه‌های پیانو، چرخ‌‌های تکی وجود دارد.

 

مدل W114 در رنگ‌های چوب آبنوس براق (Polished Ebony)، سفید براق (Polished White)، چوب ماهون قهوه‌ای (Polished Mahogany Brown)، چوب ماهون قرمز براق (Polished Mahogany Red)، چوب گردوی براق (Polished Walnut)، چوب آبنوس مات (Satin Ebony) و مدل W114F1 در رنگ چوب آلبالو (Cherry Light Brown Close-Pore) تولید می‌شود.

 

SOUNDBOARD

جنس Soundboard این پیانوها از چوب صنوبر فشرده (AA Solid Spruce) با مساحت 1.28 متر مربع می‌باشد. وجود 10 دنده‌‌ی کروی شکل روی صفحه‌ی صوتی، موجب افزایش استحکام آن‌ و دوام بیشتر کوک پیانو می‌گردد.  صفحه‌ی صوتی این پیانو ثابت نیست و اصطلاحا به صورت “شناور” طراحی شده تا برای لرزش بیشتر و ایجاد رزونانس و تقویت صدا، آزادتر باشد. تعداد ستون‌های پشت این پیانوها 4 عدد از جنس صنوبر لمینیت شده بوده و Pinblock از جنس چوب افرای سخت 17 لایه ساخته شده است. Bridge این پیانو از دو لایه‌ی لمینیت شده تشکیل شده و جنس هر دو لایه از چوب راش (Beech) می‌باشد. این Bridge بر روی صفحه صوتی پیچ شده و ضخامتش از ابتدا تا انتها متغیر است که به این حالت Tapered می‌گویند.

 

CUT-OFF BAR

در طراحی و ساخت پیانوهای آکوستیک برای ایجاد استحکام و تقسیم فشار، از تیرهایی استفاده می‌شود که بین ستون‌ها و Soundboard قرار می‌گیرند. نبودِ این تیر(ها) باعث می‌شود که صفحه‌ی صوتی و قاب فلزی به مرور زمان بر اثر اصطکاک ایجاد شده، مستهلک شوند و صدای پیانو از حالت عادی خارج شود. در واقع این تیر(ها) ضمن حفظ استحکام و ایستایی بین Backpost و Soundboard، به تولید صدای مناسب در پیانو نیز کمک شایانی می‌کند.

 

Action

Action این پیانو North American Rock Maple بوده، جنس نمدها Royal George و ساخت شرکت Ambic ژاپن می‌باشد. بخش T شکل چکش از جنس چوب افرا بوده و نمدِ چکش‌ها، با تکنیک T-stapled بر روی چکش‌ها قرار گرفته است؛ در این تکنیک، نمدها توسط بست‌های T شکل به بخش فوقانی چکش‌ها متصل می‌شوند.

در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند. طول یک سیم در پیانو به سه بخش تقسیم می‌شود که بخش مرکزی آن را Speaking Length (طول بازه‌ای از سیم که در تولید صدا موثر است) می‌نامند. بخش ابتدایی که بین گوشی‌های کوک و Agraffe قرار دارد و بخش انتهایی سیم (در انتهای پیانو) که بین Bridge و پیچ‌های گیرنده‌ی سیم می‌باشد. طول Speaking Length در بلندترین سیمِ این پیانو 1143 میلی متر می‌باشد. Agraffe‌های این پیانو در بخش اکتاوهای بم قرار داده شده است تا نت‌های بم کشش و مانایی بهتری داشته باشند.

قاب فلزی این پیانو با تکنولوژی V-Pro ساخته شده است. در این تکنولوژی قاب چدنی با ایجاد خلاء در قالب گیری، یکپارچه و بدون حباب هوا تولید می‌شود. هدف از قرار گرفتن قاب در پیانو این است که پیچ‌های نگهدارنده‌ی سیم و گوشی‌های کوک از داخل آن رد شده و فشاری را که بر SoundBoard اعمال می‌شود (به علت وجود Bridge و گوشی‌های کوک) کاهش دهد؛ همچنین در تولید رزونانس و تقویت صدا به صفحه‌ی صوتی کمک می‌کند.

گوشی‌های کوک (Tuning Pin) در این پیانو از جنس فولاد با روکش کروم بوده و به صورت رزوه شده در Soundboard جای گرفته اند.

 

کلاویه ها

در ساخت کلاویه‌ها از چوب Basswood برای بخش اصلی و چوب Maple برای بخش انتهایی و برای قاب کلاویه‌ها از چوب صنوبر استفاده شده است. تمامی کلاویه‌های سفید و سیاه از یک قطعه چوب بوده و همزمان با هم برش داده شده‌اند که تا حد امکان دارای ابعاد یکسان و متناسب باشند. در این پیانوها، برای روکش کلاویه‌های سفید از (Acrylic Resin) و برای روکش کلاویه‌های مشکی از (Satin Phenolic Resin) استفاده می‌شود. در این پیانوها برای کلاویه‌ها بر اساس محدوده‌ی اُکتاو کیبورد، وزن بخصوصی در نظر گرفته شده است.

 

پدال ها

این پیانو دارای سه پدال Sustain ،Muffler ،Soft می‌باشد.

پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه می‌گردد که به واسطه آن حجم و مانایی صدا کمتر می‌شود. پدال Muffler در پیانوهای دیواری باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد که موجب نرم‌تر شدن صدا و کاهش حجم آن می‌گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Sustain نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (Sustain) می‌گردد. روکش پدال‌ها همگی از جنس برنج می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Unknown
-- / --