پیانو دیواری کاوایی K400

 

پیانوی دیواری K-400 از پیانوهای دیواری شرکت Kawai است که مناسب نوازنده‌های مبتدی تا حرفه‌ای و تمرین در فضاهای کوچک طراحی و تولید شده است. ارتفاع این پیانو 122 سانتی متر، طول و عرض آن به ترتیب 149 و 61 سانتی متر و وزن آن 230 کیلوگرم می‌باشد. پیانوهای دیواری عموما از 109 الی 135 سانتی‌متر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتی‌متر عمق دارند. در یک پیانوی دیواری هرچه عمق و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته‌تر، مانایی صدا بیشتر، گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر و حساسیت تاچ دقیق‌تر خواهد بود. شرکت کاوایی یکی از کمپانی‌های ساخت پیانو در ژاپن است که در سال 1927 در شهر هاماماتسو ژاپن به شکل رسمی تاسیس گردید. تفاوت دو مدل K-300 و K-400 تنها در مدل پایه‌ی نت می‌باشد. در پیانو K-400 پایه‌ی نت مانند پیانوهای گرند طراحی شده، این پیانو تنها به رنگ مشکی براق تولید می‌شود و مجهز به چرخ‌های دوتایی از جنس “برنج” در زیر پایه‌ها است.

 

بدنه و رنگ

این پیانو در رنگ‌ Polished Black (مشکی براق) تولید می‌شود. برای روکش کلاویه‌های مشکی و سفید این پیانو به ترتیب از (Phenolic Resin) و (Acrylic Resin) استفاده شده است. پوشش کلاویه‌ی این پیانو تاشو (لولایی) و مجهز به آرام بند است و دربِ بالایی (lid) این پیانو در دو حالت باز و بسته قرار می‌گیرد. این پیانو مجهز به چرخ‌های دوتایی در زیر پایه‌ها از جنس “برنج” می‌ باشد.

SOUNDBOARD

جنس Soundboard این پیانو از چوب صنوبر (Spruce) بوده و مساحت آن 1.39 مترمربع می‌باشد. وجود 11 دنده‌‌ روی صفحه‌ی صوتی، موجب افزایش استحکام آن و دوام بیشتر کوک پیانو می‌گردد. ضخامت Soundboard در این پیانو، از ابتدا تا انتهایش افزایش می‌یابد که این نوع تراش را Tapered می‌نامند. پیچ‌های کوک (Tuning Pin) از جنس فولاد با روکش نیکل بوده و تعداد ستون‌های پشت این پیانو 5 عدد می‌باشد. همچنین Bridge و Pinblock این پیانو از جنس چوب افرای سخت (Hard Maple) ساخته شده آست.

 

CUT-OFF BAR

در طراحی و ساخت پیانوهای آکوستیک برای ایجاد استحکام و تقسیم فشار، از تیرهایی استفاده می‌شود که بین ستون‌ها و Soundboard قرار می‌گیرند. نبودِ این تیر(ها) باعث می‌شود که صفحه‌ی صوتی و قاب فلزی به مرور زمان بر اثر اصطکاک ایجاد شده، مستهلک شوند و صدای پیانو از حالت عادی خارج شود. در واقع این تیر(ها) ضمن حفظ استحکام و ایستایی بین Backpost و Soundboard، به تولید صدای مناسب در پیانو نیز کمک شایانی می‌کند. این پیانو دارای 2 عدد Cut-Off Bar می‌باشد.

 

 

Action

این تکنولوژی نسل سوم اکشن پیانوهای آکوستیک کاوایی است که پس از نسل اول (قطعات تمام چوب) و نسل دوم (ABS-Styran ساخت دهه‌ی 80 میلادی) در پیانوهای دیواری و گرند این شرکت استفاده می‌شود. قطعات این تکنولوژی از جنس ABS-Carbon بوده که ترکیبی از فیبر کربن و ABS-Styran هستند. ABS-Carbon علاوه بر کاهش وزن (25%) نسبت به نسل گذشته، مقاومت آن نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه تا 90% افزایش یافته است. سبک بودنِ قطعات سبب شده تا اکشن واکنش سریع تری نسبت به تکنولوژی نسل پیشین خود به تاچ کلاویه‌ها داشته باشد. به همین سبب نوازنده از کنترل بیشتری برخوردار می‌باشد.

برای بالا بردن سرعت واکنش نسبت به تاچ و انتقال بهتر انرژی، سطح تماس محل اتصال چکش‌ها به کلاویه را به صورت میکروسکوپی تراش داده‌اند تا ضمن حفظ مقاوت خود، اصطکاک کمتری بین این دو بخش وجود داشته باشد. این تغییر کوچک اما بسیار مهم  به نوازنده کمک می‌کند که کنترل بیشتری در نت‌های بسیار آرام داشته باشد و نت‌های سریع را تمیزتر بنوازد.

اکشن این پیانو توسط 3 قلاب آلومینیومی در جای خود نگه داشته شده است. کاوایی مدعی است که در طول زمان این قطعات آلومینیومی مستهلک نمی‌شوند. چون اجزا و قطعات اکشن توسط دو ریل آلومینیومی بر روی یکدیگر سوار می‌شوند، ریل یک پیانوی آکوستیک عضو مهمی از اکشن یک پیانو محسوب می‌شود و نقش محوری را در دوام اکشن پیانو ایفا می‌کند و برای جلوگیری از لغزش ریل، سطح آن به شکل دندانه دندانه ای طراحی شده است.

در این تکنولوژی، قطعات آلومینیومی را پس از ذوب کردن، تحت فشار و دمای بسیار بالا قرار می‌دهند تا تحمل آلومینیوم در برابر فشارهای مختلف بیشتر شود و در صورت خمیدگی، ثابت بماند و از هم گسیخته نشود. ظرافت و پیچیدگی در تکنولوژی Millennuim III، به این پیانو این قابلیت را می‌ دهد که از شدیدترین نت‌ها (Fortissimo) تا لطیف‌ترین نت‌ها (Pianissimo) را به راحتی به گوش شنونده برساند.

در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند. در این پیانو طول یک سیم به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اصلی آن را Speaking Length (طول بازه‌ای از سیم که در تولید صدا موثر است) می‌نامند. بخش انتهایی سیم (در انتهای پیانو) که بین Bridge و پیچ‌های گیرنده‌ی سیم می‌باشد. طول Speaking Length در بلندترین سیمِ این پیانو 1200 میلی متر می‌ باشد.

 

پدال ها

این پیانو دارای سه پدال Muffler ،Soft و Damper می‌ باشد.

در پیانوهای دیواری پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه و مانایی صدا می‌شود. پدال Muffler در پیانوهای دیواری باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد و موجب نرم‌تر شدن و کاهش حجم صدا گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Damper نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها مدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (sustain) می‌گردد.

قابل ذکر است هنگام تمرین می‌توان پدال Muffler را قفل کرد که موجب کاهش حجم صدا حین تمرین شود.

ضمناً پدال‌های این پیانو از هسته‌ی آلومینیومی ریخته گری شده که توسط ورقه‌ی برنج پوشیده‌اند ساخته شده است. در این پیانو اهرم پدال‌ها بجای شکل گرد -که به طور معمول در پیانوها استفاده می‌شود- میله‌های مربع شکل هستند که به صورت محوری تراش خورده‌اند که این امر سبب کاهش نویز پدال‌ها به هنگام رها سازی آن‌ها می‌شود.