پیانو دیواری فیوریخ 125Design

 

کمپانی Feurich در سال 1851 توسط خولیوس گوستاو فیوریخ (Julius Gustav Feurich) در شهر Leipzig آلمان تاسیس شد و از سال 2003 همکاری خود را با شرکت HAILUN چین اعلام کرد و از آن پس بسیاری از پیانوهای این شرکت در چین ساخته می‎شوند.

مدل 125 Design نسبت به مدل Universal 122 از ارتفاع بلندتر و طبع آن از صدای حجیم‌ و مانا‌تر و همچنین قابلیت Duplex Scaling برخوردار است.

 

بدنه و رنگ

این پیانو، 125 سانتی متر ارتفاع، 151.5 سانتی متر طول، 60 سانتی متر عمق و وزنی معادل 220 کیلوگرم دارد. پیانوهای دیواری عموما از 109 الی 135 سانتی‌متر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتی‌متر عمق دارند. در یک پیانوی دیواری هرچه عمق و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته تر، مانایی صدا بیشتر، گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر و حساسیت تاچ دقیق‌تر خواهد بود.

پایه‌های این پیانو به صورت دوتایی بوده و در زیر آن‌ها چرخ‌های دوتایی از جنس برنج با سایز بزرگ قرار دارد. همچنین پوشش کلاویه‌های این پیانو لولایی و مجهز به آرام‌بند بوده و درب بالایی (Lid) این پیانو نیز در سه حالت باز، نیمه باز و بسته قرار می‌گیرد.

پیانوی 125Desing تنها در رنگ مشکی براق (Polished Black) با قطعات فلزی به رنگ برنج یا نقره‌ای (کروم) تولید می‌شود.

 

Soundboard

جنس Soundboard این پیانو صنوبر (Spruce) بوده و از دولایه چوب تشکیل شده است. Pinblock این پیانو لمینیت شده می‌باشد که در برابر انواع آب و هوا مقاوم است.

CUT-OFF BAR

در طراحی و ساخت پیانوهای آکوستیک برای ایجاد استحکام و تقسیم فشار، از تیرهایی استفاده می‌شود که بین ستون‌ها و Soundboard قرار می‌گیرند. نبودِ این تیر(ها) باعث می‌شود که صفحه‌ی صوتی و قاب فلزی به مرور زمان بر اثر اصطکاک ایجاد شده، مستهلک شوند و صدای پیانو از حالت عادی خارج شود. در واقع این تیرها ضمن حفظ استحکام و ایستایی بین Backpost و Soundboard، به تولید صدای م

ناسب در پیانو نیز کمک شایانی می‌کند. این پیانو دارای 2 عدد Cut-Off Bar می‌باشد.

Action

تمامی قطعات Action این پیانو طراحی شده توسط Feurich بوده و در انگلستان ساخته شده‌اند. در Action این پیانو، هیچگونه قطعه‌ی پلاستیکی یا فیبر کربنی بکار نرفته و تمامی قطعات اصلی از جنس چوب اتریشی می‌باشند. Feurich معتقد است که استفاده از چوب‌های اتریشی در پیانو سبب می‌شود تا نوازنده نت‌های ملایم (Pianissimo) را به راحتی بنوازد. این مهم، به واکنش سریع قطعات هنگام نواختن نت‌های سریع تکراری کمک می‌کند و انتقال نیرو از کلاویه به چکش و از چکش به سیم به شکل متناسبی انجام می‌گیرد.

در بخش‌های مختلف کلاویه‌های این پیانو از جمله بخش مرکزیِ متصل به قاب کلاویه (بخشی که کلاویه بر روی قاب قرار می‌گیرد و به Action متصل است) از نمد “کشمیرِ زرد” با چگالی بالا استفاده شده تا در برابر انواع آب و هوا مقاوم باشد. همچنین از نمدِ کشمیرِ زرد برای بخش جلویی کلاویه‌ها نیز استفاده شده تا در دراز مدت، از برخورد کلاویه به قاب کلاویه جلوگیری کند. نمد چکش‌های این پیانو Wurzen Felt آلمان بوده و دارای کیفیت AA می‌باشد.

در پیانوهای آکوستیک، از نت‌های زیر به نت‌های بم، وزن کلاویه‌ها بیشتر شده که علت این کار ایجاد نیروی بیشتر ضربه چکش‌ به سیم‌های قطورتر نت‌های بم می‌باشد. در پیانوهای فیوریخ برای ایجاد نیروی بیشتر ضربه چکش‌ها به سیم از وزنه‌های 52 گرمی و برای ایجاد نیروی بازگشت کلاویه‌ها از وزنه‌های 35 گرمی استفاده شده است.

طول یک سیم در پیانو به سه بخش تقسیم می‌شود که بخش مرکزی آن را Speaking Length (طول بازه‌ای از سیم که در تولید صدا موثر است) می‌نامند. در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم‌ها بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند. همچنین به گفته‌ی این شرکت فنرهای سیم‌ها در اکتاو بَم نسبت به دیگر پیانوها ضخیم‌تر بوده تا نت‌ها عمق و مانایی بیشتری داشته باشند. در این پیانوی برای اطمینان از داشتن Speaking Length یکسان در سیم‌های مربوط به نُت‌های اکتاو بم که دارای دو سیم هستند میله‌هایی عمود بر قاب فلزی و برای دوام بیشتر کوک از دو نوار فولادی، یکی در قسمت نُت‌های زیر و دیگری در قسمت نُت‌های میانی استفاده شده است.

قسمت اصلی صدای ایجاد شده توسط پیانو، مربوط به Speaking Length است اما به دلیل طول نسبتا زیاد سیم‌ها در دو طرف Speaking Length، این قسمت‌ها به هنگام برخورد چکش‌ها با سیم و یا ارتعاش سایر سیم‌ها تولید صدا می‌کنند که این صدا در حالت عادی لزوما خوشایند نیست اما در برخی پیانوها امکان کوک کردن این قسمت‌ها نیز وجود دارد که به این امر Duplex Scaling گفته می‌شود. در این پیانو Duplex Scaling بین Bridge  و Hitch Pins (پیچ‌های نگه دارنده‌ی سیم) در پایینِ پیانو قرار دارد که همین امر سبب می‌شود تا فشاری که بر روی Bridge وارد می‌شود کمتر شده و در طول زمان از آسیب دیدن Bridge جلوگیری شود.

پدال‌ها

این پیانو دارای سه پدال Sustain ،Celeste ،Soft می‌باشد.

پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه می‌گردد که به واسطه آن حجم و مانایی صدا کمتر می‌شود. پدال Celeste (همان پدال Muffler در پیانوهای دیواری) باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد که موجب نرم‌تر شدن صدا و کاهش حجم آن می‌گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Sustain نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (Sustain) می‌گردد.

در این پیانو اهرم پدال‌های Soft و Sustain بجای شکل گرد -که به طور معمول در پیانوها از فلز استفاده می‌شود- از جنس چوب با سطح مقطع مربع شکل هستند که به صورت محوری تراش خورده‌اند که این امر سبب کاهش نویز پدال‌ها به هنگام رها سازی آن‌ها می‌شود. پدال‌های این پیانو از برنج یک تکه ساخته شده است.