پیانو دیواری فیوریخ 123Vienna 

 

کمپانی Feurich در سال 1851 توسط خولیوس گوستاو فیوریخ (Julius Gustav Feurich) در شهر Leipzig آلمان تاسیس شد و از سال 2003 همکاری خود را با شرکت HAILUN  چین اعلام کرد و از آن پس بسیاری از پیانوهای این شرکت در چین ساخته می‎شوند.

 

 

مدل 123Vienna از پیانوهای دیواری این شرکت و ساخت اتریش می‌باشد و از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به امکان جدا کردن تمامی قطعات بدنه اشاره کرد.

 

این پیانو در مدلی جدیدتر به نام 123Vienna Modern نیز تولید می‌گردد که طراحی آن توسط شرکت Bauhaus (طراح آلمانی) و ظاهر آن کاملا مشابه Premiere115 می‌باشد؛ با این تفاوت که تمامی قطعات داخلی آن (غیر از قاب فلزی) در اروپا و چوب‌های آن در اتریش تولید می‌شود.

 

بدنه و رنگ

این پیانو، 123 سانتی متر ارتفاع دارد. پیانوهای دیواری عموما از 109 الی 135 سانتی‌متر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتی‌متر عمق دارند. در یک پیانوی دیواری هرچه عمق و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته تر، مانایی صدا بیشتر، گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر و حساسیت تاچ دقیق‌تر خواهد بود.پایه‌های این پیانو ساده و مجهز به چرخ‌های دوتایی می‌باشد. درب بالایی (Lid) این پیانو نیز در سه حالت باز، نیمه باز و بسته قرار می‌گیرد و جلوی بدنه‌ی پیانو نیز یک درب کشویی وجود دارد که با باز کردن آن می‌توان حجم صدای این پیانو را افزایش داد. این پیانو، مانند مدل 133Concert مجهز به لامپ LED می‌باشد.

پیانوی 123Vienna  در رنگ مشکی مات (Satin Black)، سفید مات (Satin White) و چوب گردوی مات (Satin Walnut) که قطعات فلزی تمامی آنها به رنگ نقره‌ای (کروم) است، تولید می‌شود. به گفته‌ی فیوریخ، علاوه بر این سه رنگ، می‌توان این مدل را در تمامی رنگ‌های لیست RAL سفارش داد.

مدل Vienna 123 Modern فقط در یک رنگ موجود است.

 

Soundboard

جنس Soundboard این پیانو صنوبر (Spruce) بوده و از دولایه چوب تشکیل شده است. تعداد ستون‌های پشت (Backpost) این پیانو 5 عدد بوده و 11 دنده‌‌ روی صفحه‌ی صوتی برای افزایش استحکام و رزونانس بیشتر پیانو قرار گرفته است. Pinblock این پیانو لمینیت شده می‌باشد و در برابر انواع آب و هوا مقاوم است.

قاب فلزی این پیانو در کمپانی Hailun چین طراحی و تولید شده است.

CUT-OFF BAR

در طراحی و ساخت پیانوهای آکوستیک برای ایجاد استحکام و تقسیم فشار، از تیرهایی استفاده می‌شود که بین ستون‌ها و Soundboard قرار می‌گیرند. نبودِ این تیر(ها) باعث می‌شود که صفحه‌ی صوتی و قاب فلزی به مرور زمان بر اثر اصطکاک ایجاد شده، مستهلک شوند و صدای پیانو از حالت عادی خارج شود. در واقع این تیرها ضمن حفظ استحکام و ایستایی بین Backpost و Soundboard، به تولید صدای مناسب در پیانو نیز کمک شایانی می‌کند. این پیانو دارای 2 عدد Cut-Off Bar می‌باشد.

Action

Action این پیانو توسط تکنسین‌ پیانو “Udo Kamm” طراحی، توسط Renner آلمان تولید و توسط فیوریخ High Speed KAMM نام‌ گذاری شده است. در Action این پیانو، هیچگونه قطعه‌ی پلاستیکی یا فیبر کربنی بکار نرفته و تمامی قطعات اصلی از جنس چوب اتریشی می‌باشند. Feurich معتقد است که استفاده از چوب‌های اتریشی در پیانو سبب می‌شود تا نوازنده نت‌های ملایم (Pianissimo) را به راحتی بنوازد. این مهم، به واکنش سریع قطعات هنگام نواختن نت‌های سریع تکراری کمک می‌کند و انتقال نیرو از کلاویه به چکش و از چکش به سیم به شکل متناسبی انجام می‌گیرد. علاوه بر آن، با استفاده از اهرم‌های نگه‌دارنده (با توجه به محدوده‌ی اکتاو و کلاویه) سرعت واکنش (رفت و بازگشت کلاویه‌ها) در این پیانوی دیواری افزایش یافته است.

در بخش‌های مختلف کلاویه‌های این پیانو از جمله بخش مرکزیِ متصل به قاب کلاویه (بخشی که کلاویه بر روی قاب قرار می‌گیرد و به Action متصل است) از نمد “کشمیرِ زرد” با چگالی بالا استفاده شده تا در برابر انواع آب و هوا مقاوم باشد. همچنین از نمدِ کشمیرِ زرد برای بخش جلویی کلاویه‌ها نیز استفاده شده تا در دراز مدت، از برخورد کلاویه به قاب کلاویه جلوگیری کند. چکش‌های این پیانو ساخت Renner و نمد چکش‌ها ساخت Weickert Special Felt (آلمان) می‌باشد.

در پیانوهای آکوستیک، از نت‌های زیر به نت‌های بم، وزن کلاویه‌ها بیشتر شده که علت این کار ایجاد نیروی بیشتر ضربه چکش‌ به سیم‌های قطورتر نت‌های بم می‌باشد. لازم به ذکر است در کیبورد این پیانو از فلز سُرب استفاده نشده‌ است.

در پیانوهای آکوستیک تمامی کلاویه‌های سفید و سیاه را همزمان با هم برش می‌دهند تا دارای ابعاد یکسان و متناسب باشند.

سیم‌ها

در پیانو Vienna123 از سیم‌های تولید شرکت Stephen Paulello استفاده شده است. او تکنسین تعمیر و کوک پیانو در کمپانی‌هایی همچون Steinway & Sons بود.

طول یک سیم در پیانو به سه بخش تقسیم می‌شود که بخش مرکزی آن را Speaking Length (طول بازه‌ای از سیم که در تولید صدا موثر است) می‌نامند. در این پیانو سعی شده تا با بیشترین زاویه‌ی ممکن سیم‌ها را به گوشی‌های کوک (Tuning Pin) وصل کنند تا مانایی بیشتری داشته باشند. در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم‌ها بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند. همچنین به گفته‌ی این شرکت فنرهای سیم‌ها در اکتاو بَم نسبت به دیگر پیانوها ضخیم‌تر بوده تا نت‌ها عمق و مانایی بیشتری داشته باشند.

پدال‌ها

این پیانوها دارای سه پدال Sustain ،Celeste ،Soft می‌باشند.

پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه می‌گردد که به واسطه آن حجم و مانایی صدا کمتر می‌شود. پدال Celeste (همان پدال Muffler در پیانوهای دیواری) باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد که موجب نرم‌تر شدن صدا و کاهش حجم آن می‌گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Sustain نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (Sustain) می‌گردد.