پیانو آکوستیک یاماها JU109

این پیانو پایین ترین مدل پیانو یاماها است و قیمت مناسب آن، باعث محبوبیت این پیانو بین نوازنده‌های مبتدی، هنرجویان و اساتید موسیقی شده است. ارتفاع این پیانو 109 سانتی متر، طول و عرض آن به ترتیب 149 و 54 سانتی متر و وزن آن 177 کیلو گرم می‌باشد. پیانوهای دیواری عموما از 109 سانتی متر الی 135 سانتی متر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتی متر عمق دارند. تعداد ستون‌های پشت این پیانو چهار عدد می‌باشد که علت وجود این تعداد، ابعاد کوچک این پیانوست و همین ابعاد کوچک، این پیانو را گزینه ای مناسب برای تمرین و استفاده در اتاق‌های با متراژ کم بدل کرده است (بطور معمول، پیانوهای دیواری از سه تا شش ستون در پشت خود دارند که تکیه گاهی برای تاج و اجزای داخلی پیانو می‌باشد). در یک پیانوی دیواری هرچه عمق و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته تر، مانایی صدا بیشتر، گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر و حساسیت تاچ دقیق‌تر خواهد بود. روکش این پیانو از جنس پلی استر بوده که در برابر رطوبت و نفوذ گرد و خاک مقاوم است. رنگ‌های موجود برای این پیانو رنگ چوب آبنوس، چوب گردو، چوب ماهون و رنگ سفید است که همگی براق هستند. پوشش کلاویه‌ی این پیانو تاشو (لولایی) بوده و فاقد آرام بند است. همچنین این مدل پیانو فاقد پایه و چرخ می‌باشد.

جنس Soundboard این پیانو از چوب صنوبر (spruce) یک تکه است که با قرار دادن دنده‌هایی روی صفحه‌ی صوتی (با طولی تقریبا به اندازه‌ی طول صفحه‌ی صوتی) موجب افزایش استحکام soundborad و دوام بیشترکوک پیانو می‌گردد .

Bridge این پیانو از جنس چوب افرای (Maple) فشرده می‌باشد.

سیم‌های این پیانو ساخت خود یاماهاست و از جنس آلیاژ آهن می‌باشد. در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند.  دربِ بالایی (lid) این پیانو در سه حالت باز، نیمه باز و بسته قرار می‌گیرد تا بتوان در سه حالت از صدای پیانو استفاده نمود.

 

کلاویه‌ها

برای ساخت کلاویه‌ها از چوب صنوبر استفاده شده است. تمامی کلاویه‌های سفید و سیاه از یک قطعه چوب بوده و همزمان با هم برش داده شده‌اند که تا حد امکان دارای ابعاد یکسان و متناسب باشند. همچنین جنس چوب تمامی کلاویه‌های سفید و سیاه یکسان است. در این پیانو، برای روکش کلاویه‌های سفید از عاج مصنوعی (Acrylic Resin) و برای روکش کلاویه‌های مشکی از آبنوس مصنوعی (Phenolic Resin) استفاده می‌شود.

 

پدال‌ها

این پیانو دارای سه پدال Sustain ،Muffler ،Soft می‌باشد.

پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه می‌گردد که به واسطه آن حجم و مانایی صدا کمتر می‌شود. پدال Muffler در پیانوهای دیواری باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد که موجب نرم‌تر شدن صدا و کاهش حجم آن می‌گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Sustain نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (Sustain) می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Unknown
-- / --