پیانوی دیواری کاوایی ST1

 

پیانوی دیواری ST-1  یکی از پیانوهای دیواری شرکت Kawai که مناسب تمرین و اجرا در فضاهای کوچک و آموزشگاه های موسیقی طراحی و تولید شده است. طراحی این پیانو، به گونه ایست که هر نوازنده در هر سطحی و با هر استایل نوازندگی بتواند با آن اجرای بهینه ای داشته باشد. به همین دلیل، صندلی این پیانو نیز تقویت شده تا تحمل وزن های متعددی را در دراز مدت داشته باشد. ارتفاع این پیانو 117.5 سانتی متر، طول و عرض آن به ترتیب 149.5 و 635 سانتی متر و وزن آن 236 کیلوگرم می‌باشد. پیانوهای دیواری عموما از 109 الی 135 سانتی‌متر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتی‌متر عمق دارند. در یک پیانوی دیواری هرچه عمق و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته‌تر، مانایی صدا بیشتر، گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر و حساسیت تاچ دقیق‌تر خواهد بود. پایه ی نت در این پیانو 1193 میلی متر می باشد تا نوازنده بتواند تعداد نت های بیشتری را بر روی پیانو بگذارد. شرکت کاوایی یکی از کمپانی‌های ساخت پیانو در ژاپن است که در آگوست سال 1927 در شهر هاماماتسو ژاپن به شکل رسمی تاسیس گردید.

 

بدنه و رنگ

رنگ‌های موجود برای این پیانو، Satin Ebony (چوب آبنوس مات)، Satin Walnut (چوب گردوی مات)، Satin Cherry (چوب آلبالوی مات) و Satin Oak (چوب بلوط مات) می‌باشد. پوشش کلاویه‌ی این پیانو تاشو (لولایی) و مجهز به آرام بند است و دربِ بالایی (lid) این پیانو در دو حالت باز و بسته قرار می‌گیرد. این پیانو مجهز به چرخ‌های دوتایی در زیر پایه‌ها از جنس “برنج” می‌ باشد و برای روکش کلاویه‌های مشکی و سفید آن به ترتیب از (Phenolic Resin) و (Acrylic Resin) استفاده شده است. همچنین پوششِ آرام بند این پیانو، مجهز به قفل می باشد.

 

SOUNDBOARD

جنس Soundboard این پیانو از چوب صنوبر (Spruce) بوده و مساحت آن 1.33 مترمربع می‌باشد. وجود 10 دنده‌‌ روی صفحه‌ی صوتی، موجب افزایش استحکام آن و دوام بیشتر کوک پیانو می‌گردد. ضخامت Soundboard در این پیانو، از ابتدا تا انتهایش افزایش می‌یابد که این نوع تراش را Tapered می‌نامند. پیچ‌های کوک (Tuning Pin) از جنس فولاد کربنی با روکش نیکل به طول 64 میلی متر بوده و تعداد ستون‌های پشت این پیانو 5 عدد با سطح مقطع 80×80 میلی متر می‌باشد. Pinblock این پیانو از جنس پنل چوبی 13 لایه (از جنس چوب های صنوبر و افرا) ساخته شده که موجب افزایش شفافیت صدا می‌گردد.

 

ACTION

تکنولوژی ساختِ Action این پیانوی دیواری Millennium III می‌باشد. در این تکنولوژی فلز آلومینیوم را پس از ذوب کردن، تحت فشار و دمای بسیار بالا قرار می‌دهند تا تحمل آلومینیوم در برابر فشارهای مختلف بیشتر شود و در صورت خمیدگی، ثابت بماند و از هم گسیخته نشود. ظرافت و پیچیدگی در تکنولوژی Millennium III، به این پیانو این قابلیت را می‌ دهد که از شدیدترین نت‌ها (Fortissimo) تا لطیف ترین نت‌ها (Pianissimo) را به راحتی به گوش شنونده برساند. این سیستم باعث می‌شود که کمترین فشار وارده بر کلاویه‌ها نیز، از طریق “تیرهای دوتایی آلومینیومیِ چکش‌ها” و قلاب‌های نگهدارنده‌ی آلومینیومی (Die-Cast Aluminum Action Brackets) به چکش‌ها منتقل شده و در سریع‌ترین حالت ممکن به سیم ضربه بزنند.

بخش فوقانیِ چکش‌ها از جنس نمد بوده و هسته‌ی چکش‌ها از جنس چوب ماهون است که علاوه بر دوام بالا، وزنی متعادل نیز دارد. نمدِ چکش‌های این پیانو، با تکنولوژی T-stapled بر روی چکش‌ها قرار گرفته است که در طول زمان، از مستهلک شدن و جدا شدن نمد از چکش جلوگیری می‌کند. همچنین برای جلوگیری از استهلاک چکش ها در هنگام بازگشت به جای خود، قطعه ای از جنس فوم سلولزی در جای آن ها قرار داده شده است تا در طولانی مدت از آسیب آنها و ایجاد نویز جلوگیری شود.

Action Rail را ستون اصلی اجزای Action یک پیانوی آکوستیک می‌نامند. تمامی قطعات Action، بر روی یک ریل از جنس آلومینیوم قرار گرفته و در سه جهت به شکل دندانه‌دار در یکدیگر چِفت شده‌اند. این کار سبب می‌شود تا چکش‌ها، دمپرها و دیگر اجزای Action در جای خود محکم شده و در طول زمان، از مسیر خود خارج نشوند.

مابقی اجزای Action از جنس فیبر کربنی تولید شده که شرکت کاوایی علت این کار را دوام فیبر کربنی در برابر رطوبت و تغییر آب و هوا، مقاومت در برابر شدت ضربه‌های مختلف و دوام در طول زمان بیان کرده است.

در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند. در این پیانو طول یک سیم به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اصلی آن را Speaking Length (طول بازه‌ای از سیم که در تولید صدا موثر است) می‌نامند. طول Speaking Length در بلندترین سیمِ این پیانو 1140 میلی متر می‌ باشد.

 

قاب و کلاویه‌ها

در تمامی مدل‌های سری K، صفحه‌ی صوتی به قاب فلزی و هر دوی آن‌ها توسط تعدادی پیچ به ستون‌های پشتی متصل شده‌اند تا در جابجایی دوام داشته باشند. صفحه‌ی کلاویه‌ها نیز توسط دو قطعه فلزی به بدنه پیانو متصل شده و برای جلوگیری از لغزش کلاویه‌ها از میله‌های فولادی در امتداد طول و عرض صفحه کلید استفاده شده است. شایان ذکر است که اهرم‌های داخلی پدال‌های این پیانو به شکل لوله‌های مربع شکل هستند و به همین دلیل، به راحتی با استفاده از پیچ و مهره می‌ توان اجزای داخلی پدال را در جای خود محکم کرد تا در طول زمان از ایجاد نویز جلوگیری شود. کلاویه‌های این مدل نیز نسبت به دیگر پیانوهای دیواری، کشیده‌تر بوده (407 میلی متر) و این امر باعث می‌شود تا نوازنده کنترل بیشتری بر روی نواندگی و حساسیت تاچ داشته باشد.

 

پدال ها

این پیانو دارای سه پدال Muffler ،Soft و Damper می‌ باشد.

در پیانوهای دیواری پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه و مانایی صدا می‌شود. پدال Muffler در پیانوهای دیواری باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد و موجب نرم‌تر شدن و کاهش حجم صدا گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Damper نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها مدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (sustain) می‌گردد.

قابل ذکر است هنگام تمرین می‌توان پدال Practice را قفل کرد که موجب کاهش حجم صدا حین تمرین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Unknown
-- / --