پیانو دیواری SAUTER Rondo

 

پیانوی دیواری Rondo از سری مدل‌های موجودِ Design Series شرکت Sauter می‌باشد. طراحی این پیانو توسط Peter Marly یکی از طراحان داخلی بنام اروپایی صورت گرفته است و طبق گفته‌های خودش، سری Design  با توجه به سبک زندگی قرن 21 طراحی و تولید شده است. با توجه به صحبت‌های Peter Marly و آنچه که در عکس‌ها مشخص است، پیانوهای این سری با طراحی “مدرن” عرضه شده اند. جدای از ظاهر متفاوت، Soundboard سری Design پیانوهای Sauter بزرگتر (25%) از طرح‌های Classic line و Master Class می‌باشد. از تفاوت‌های گرند پیانوها و پیانوهای دیواری می‌توان به واکنش اکشن در نواختن نت‌های سریع اشاره کرد. این سرعت در پیانوهای گرند تا 2 برابر بیشتر از پیانوهای دیواری است. بنابراین شرکت Sauter با بهره‌گیری از مکانیزمی مشابه مکانیزم گرند پیانوها، سرعت واکنش اکشن پیانوهای دیواری خود را بهبود بخشیده است که این پیانو از این مکانیزم بهره می‌برد. این پیانو دارای 125 سانتی متر ارتفاع، 157 سانتی متر طول، 59 سانتی متر عمق و 240 کیلوگرم وزن می‌باشد. بنا بر عقیده‌ی Peter Marly این پیانو برای اتاق هایی با دکوراسیون پیچیده و رنگ روشن طراحی شده است. شرکت Sauter در سال 1819 میلادی توسط Johann Grimm تاسیس شد. او یکی از شاگردانِ سازنده یِ پیانوهایِ بتهوون (Johann Andreas Streicher) بود و ابتدا در ویَنِ اتریش آغاز به کار کرد. ساخت پیانو در Sauter مانند شرکت Petrof به یک سنت خانوادگی تبدیل شده است و مدعی هستند که برای هر پیانو، تمامی قطعات به شکل جداگانه ساخته می‌شوند.

 

بدنه و رنگ

درب بالایی (Lid) از دو جهت باز و بسته می‌شود؛ همزمان می‌توان Lid سمت راست و چپ را نیز باز نمود. این پیانو در رنگ‌های Polished Black (مشکی براق) و Wenge Wood (رنگ چوب ونگ) تولید می‌شود. در مدل Rondo پیانو بر روی پایه‌های سیلندری قرار دارد که حس شناور بودن در فضا را به بیننده القا می‌کند. این پیانو مجهز به چرخ نبوده و دارای آرام بندِهیدرولیکی پوشش کلاویه‌ها می‌باشد. در پیانوی Rondo اجزای فلزی تماما با روکش کروم پوشیده شده اند.

 

SOUNDBOARD

جنس Soundboard این پیانو از چوب صنوبر Val di Fiemme  است که در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا رشد می‌کند. وجود دنده هایی بر روی صفحه‌ی صوتی، موجب افزایش استحکام و دوام بیشتر کوک پیانو می‌گردد. Bridge و PinBlock این پیانو توسط چسب و حرارت به Soundboard متصل شده اند. همچنین پیچ‌های پل (Bridge Pin) از جنس فولاد می‌باشند. تکنولوژی ساخت اجزای داخل این پیانو (اعم از Soundboard و Action) با نام تجاری Sauter Spherical Concavity شناخته می‌شود که برای تمام پیانوهای دیواری و گرند خود از آن استفاده می‌کند. چوب‌های صنوبر استفاده شده برای Soundboard پیانوهای Sauter از درختان کوهپایه ای کوه‌های آلپ ساخته می‌شود و برای خشک کردن آن‌ها از هوای آزاد استفاده می‌شود. به گفته این شرکت، این نحوه‌ی خشک کردن  باعث می‌شود که چوب انعطاف پذیری خود را از دست ندهد و دوام خود را حفظ کند. Soundboard‌های پیانوهای Sauter یک تکه نبوده و از اتصال چندین الوار چوب به یکدیگر توسط چسب و تحت فشار قرار دادن تولید شده اند. Sauter مدعی است که صدای خارج شده از پیانوهایش روشن و زنده تر از دیگر برندهای موجود در بازار می‌باشد. سیستم رفت برگشت دمپرها نیز به صورت هیدرولیکی صورت می‌گیرد.

 

قاب، سیم، کلاویه

تکنولوژی قاب این پیانو V-Pro است. این قاب چدنی با ایجاد خلا در قالب گیری، به صورت یکپارچه و بدون حباب هوا تولید شده و داخل پیانو قرار داده می‌شود تا پیچ‌های نگهدارنده‌ی سیم و گوشی‌های کوک از داخل آن رد شده و فشاری که بر SoundBoard اعمال می‌شود (به علت وجود Bridge و پیچ‌های کوک) را کاهش دهد؛ همچنین در تولید رزونانس و تقویت صدا به صفحه‌ی صوتی کمک می‌کند. طراحی قاب پیانوهای Sauter به گونه ایست که بتوانند بیش از 20 تُن فشار را تحمل کنند. سیم‌های این پیانو از جنس فولاد بوده و در بخش اکتاوهای بم، فنرهای دور سیم از جنس مس با خلوص 99% می‌باشد. اجزای Action پیانوهای Sauter بیش از 6000 قطعه‌ی فلزی و چوبی و چرمی و … می‌باشد. این شرکت مدعی است که اولین شرکت تولید کننده قاب فلزی پیانو می‌باشد.

 

پدال ها

این پیانو دارای سه پدال Practice ،Soft و Sustain می‌باشد.

در پیانوهای دیواری پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه و مانایی صدا می‌شود. پدال Practice در پیانوهای دیواری باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد و موجب نرم‌تر شدن و کاهش حجم صدا گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Sustain نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها مدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (sustain) می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Unknown
-- / --