پیانو دیواری P118 M1

پیانوی دیواری P118 M1 یکی از کوچک‌ترین پیانوهای شرکت Petrof است که مخصوص نوازنده‌های مبتدی و تمرین در فضاهای کوچک طراحی و تولید شده است. ابعاد آن باعث شده تا مورد توجه آموزگاران و هنرجویان موسیقی قرار بگیرد. ارتفاع این پیانو 1180 میلی‌متر، طول و عرض آن به ترتیب 1445 و 541 میلی‌متر و وزن آن 212 کیلوگرم می‌باشد. پیانوهای دیواری عموما از 109 الی 135 سانتی‌متر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتی‌متر عمق دارند. در یک پیانوی دیواری هرچه عمق و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته تر، مانایی صدا بیشتر، گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر و حساسیت تاچ دقیق‌تر خواهد بود.  این پیانو دارای 70 دمپر می باشد و نواری نمدی به رنگ قرمز بر روی سیم‌های این پیانو قرار دارد. این مدل نسبت به مدل P118 S1 به اندازه‌ی 4 میلی‌متر در عرض کوچک‌تر و 2 میلی‌متر در طول بزرگ‌تر بوده و دارای پایه و چرخ می‌باشد.

سه مدل P118 M1، P118 S1 و P118 P1 از نظر فنی کاملا مشابه یکدیگر می‌باشند و بدنه‌ی آن‌ها تا حد زیادی فقط به لحاظ ظاهری با هم متفاوت است.

 

 

بدنه و رنگ

این پیانو در رنگ‌های Polished Black (مشکی براق)، Polished Mahogany (چوب ماهون براق)، Polished Walnut (چوب گردوی براق)، Polished White (سفید براق) تولید می‌شود. همچنین پوشش کلاویه‌ی این پیانو تاشو (لولایی) و مجهز به آرام بند و چرخ‌های تکی در زیر پایه‌ها می باشد. چوب بدنه این پیانو ترکیبی از MDF، چوب چند لایه و چوب بدون حفره (Solid Wood) است.

 

Soundboard

جنس Soundboard این پیانو از چوب صنوبر (spruce) و مساحت آن 1.0605 مترمربع می‌باشد. قرار گرفتن 9 دنده‌‌ی کروی شکل روی صفحه‌ی صوتی، موجب افزایش استحکام آن و دوام بیشتر کوک پیانو می‌گردد. ضخامت Soundboard از ابتدا تا انتهایش از 7 میلی‌متر به 9 میلی‌متر افزایش می‌یابد که این نوع تراش را Wedgewise Tapered می‌نامند. Bridge و PinBlock این پیانو از جنس چوب چند لایه‌ی راش (Beech) با چگالیِ 800 تا 850 کیلوگرم بر متر مکعب بوده، همچنین پیچ‌های پل (Bridge Pin) از جنس فولاد می‌باشند.

 

CUT-OFF BAR

در طراحی و ساخت پیانوهای آکوستیک برای ایجاد استحکام و تقسیم فشار، از تیرهایی استفاده می‌شود که بین ستون‌ها و Soundboard قرار می‌گیرند. نبودِ این تیر(ها) باعث می‌شود که صفحه‌ی صوتی و قاب فلزی به مرور زمان بر اثر اصطکاک ایجاد شده، مستهلک شوند و صدای پیانو از حالت عادی خارج شود. در واقع این تیر(ها) ضمن حفظ استحکام و ایستایی بین Backpost و Soundboard، به تولید صدای مناسب در پیانو نیز کمک شایانی می‌کند. جنس این تیر در این پیانو از چوب راش است.

 

قاب

تکنولوژی ساخت قاب فلزی این پیانو Wet sand casting می‌باشد، این قاب پس از ریخته‌گری در شنِ خیس قرار داده می‌شود که موجب تقویت قاب شده و به قاب این امکان را می‌دهد که در طول زمان، حدود 20 تُن فشارِ وارده از طریق سیم‌ها را تحمل کند. همچنین این قاب فلزی را با رنگ نیتروسلولزی و گرد برنز برای جلوه‌ی بیشتر می‌پوشانند. ستون‌های پشت این پیانو (Wooden Frame) از جنس چوب راش می‌باشد. استفاده از قاب‌های چوبی بین سال‌های 1860 تا 1920 میلادی در پیانوهای دیواری (برای استحکام و ثابت نگه داشتن Plate و Soundboard) مرسوم بوده اما هنوز بسیاری از سازندگان پیانو، با تکیه بر روش کلاسیک ساخت پیانو، همچنان از Wooden Frame در پیانوهای دیواری استفاده می‌کنند.

 

سیم ها

سیم‌های این پیانو از جنس فولاد Röslau می‌باشد. در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس، 2 دور پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند. طول یک سیم در پیانو به سه بخش تقسیم می‌شود که بخش مرکزی آن را Speaking Length (طول بازه‌ای از سیم که در تولید صدا موثر است) می‌نامند. بخش ابتدایی که بین گوشی‌های کوک و Agraffe قرار دارد و بخش انتهایی سیم (در انتهای پیانو) که بین Bridge و پیچ‌های گیرنده‌ی سیم می‌باشد. تعداد Agraffe‌های این پیانو 88 عدد بوده و از جنس برنج می‌باشند.

 

پدال ها

این پیانو دارای سه پدال Forte ،Muffler ،Piano می‌باشد که همان پدال‌های Muffler ،Soft و Sustain در سایر پیانوها هستند.

در پیانوهای دیواری پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه و مانایی صدا می‌شود. پدال Muffler در پیانوهای دیواری باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد و موجب نرم‌تر شدن و کاهش حجم صدا گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Sustain نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها مدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (sustain) می‌گردد.