پیانو دیواری کاوایی 508 Decorator Console

 

پیانوی دیواری 508 Decorator Console از پیانوهای دیواری شرکت Kawai است که مناسب تمرین و اجرا در فضاهای کوچک طراحی و تولید شده است. این پیانو به خاطر طراحی متفاوت آن نسبت به K Series، شباهت زیادی به سری M یاماها دارد. 508، مناسب کسانی طراحی شده است که خواهان ظاهر کلاسیک و طراحی مربوط به دوره‌ی “رمانتیک” هستند. ارتفاع این پیانو 113 سانتی متر، طول و عرض آن به ترتیب 150 و 61 سانتی متر و وزن آن 192 کیلوگرم می‌باشد. پیانوهای دیواری عموما از 109 الی 135 سانتی‌متر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتی‌متر عمق دارند. در یک پیانوی دیواری هرچه عمق و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته‌تر، مانایی صدا بیشتر، گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر و حساسیت تاچ دقیق‌تر خواهد بود. شرکت کاوایی یکی از کمپانی‌های ساخت پیانو در ژاپن است که در آگوست سال 1927 در شهر هاماماتسو ژاپن به شکل رسمی تاسیس گردید.

 

بدنه و رنگ

این پیانو تنها در رنگ چوب ماهون مات (Satin Mahogany) تولید می‌شود. پایه‌های مدل 508 منحنی شکل (پایه‌های آهویی) و پوشش کلاویه‌ی این پیانو کشویی است. دربِ بالایی (lid) این پیانو در دو حالت باز و بسته قرار می‌گیرد. این پیانو مجهز به آرام بند پوشش کلاویه و چرخ‌ زیر پایه‌ها نمی‌‌باشد.

 

SOUNDBOARD

جنس Soundboard این پیانو از چوب صنوبر (Spruce) بوده و مساحت آن 1.3 متر مربع می‌باشد. وجود 9 دنده‌‌ روی صفحه‌ی صوتی، موجب افزایش استحکام آن و دوام بیشتر کوک پیانو می‌گردد. تعداد ستون‌های پشت این پیانو 5 عدد می‌باشد که به ساکن ماندن Soundboard کمک شایانی می‌کند. پیچ‌های کوک (Tuning Pin) از جنس فولاد کربنی با روکش نیکل به طول 64 میلی‌متر و Bridge و Pinblock این پیانو از جنس چوب افرای سخت (Hard Maple) ساخته شده است.

 

ACTION

در این پیانو از تکنولوژی Action کاوایی به نام Ultra-Responsive™ direct blow استفاده شده است که در آن سَری و بازوی چکش‌ها از جنس افرا (Maple) بوده و روی سری چکش‌ها از نمد خالص استفاده شده است.

تمامی قطعات Action این پیانو بر روی یک ریل از جنس آلومینیوم قرار گرفته‌اند. قابل ذکر است که استفاده از آلومینیوم برای افزایش دوام بیشتر Action و قطعات دیگر آن در تغییرات دما و رطوبت است.

جنس دیگر اجزای Action از کامپوزیت پلیمری به نام ABS Styran می‌باشد که سال‌ها است کاوایی در پیانوهای خود از آن استفاده می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند که این ماده در مقابل شکستن، از چوب طبیعی مقاوم‌تر است و علاوه بر آن تغییرات رطوبت بر آن بی تاثیر است.

کلاویه‌های این مدل نیز نسبت به دیگر پیانوهای دیواری، کشیده‌تر بوده (407 میلی متر) و این امر باعث می‌شود تا نوازنده کنترل بیشتری بر روی نواندگی و حساسیت تاچ داشته باشد.

در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند. در این پیانو طول یک سیم به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اصلی آن را Speaking Length (طول بازه‌ای از سیم که در تولید صدا موثر است) می‌نامند. طول Speaking Length در بلندترین سیمِ این پیانو 1120 میلی متر است.

 

پدال ها

این پیانو دارای سه پدال Practice ،Soft و Damper می‌ باشد.

در پیانوهای دیواری پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه و مانایی صدا می‌شود. پدال Practice در پیانوهای دیواری باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد و موجب نرم‌تر شدن و کاهش حجم صدا گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Damper نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها مدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (Sustain) می‌گردد.

قابل ذکر است هنگام تمرین می‌توان پدال Practice را قفل کرد که موجب کاهش حجم صدا حین تمرین شود.

ضمناً در این پیانو اهرم پدال‌ها بجای شکل گرد -که به طور معمول در پیانوها استفاده می‌شود- میله‌های مربع شکل هستند که به صورت محوری تراش خورده‌اند که این امر سبب کاهش نویز پدال‌ها به هنگام رها سازی آن‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Unknown
-- / --