کمپانی Feurich در سال 1851 توسط خولیوس گوستاو فیوریخ (Julius Gustav Feurich) در شهر Leipzig آلمان تاسیس شد و از سال 2003 همکاری خود را با شرکت HAILUN چین اعلام کرد و از آن پس بسیاری از پیانوهای این شرکت در چین ساخته میشوند.
مدل 133Concert بلندترین و عریضترین پیانوی دیواری این شرکت است. به گفتهی Feurich، این پیانو مخصوص استودیوهای ضبط موسیقی و سالنهای اجرا طراحی و تولید شده است. همچنین مانند 125Design دارای Duplex Scaling میباشد. قابل ذکر است که Action این پیانوی دیواری در سال 2015 بازطراحی شده است.
بدنه و رنگ
این پیانو، 133.5 سانتی متر ارتفاع، 156 سانتی متر طول، 65 سانتی متر عمق و وزنی معادل 270 کیلوگرم دارد. پیانوهای دیواری عموما از 109 الی 135 سانتیمتر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتیمتر عمق دارند. در یک پیانوی دیواری هرچه عمق و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته تر، مانایی صدا بیشتر، گسترهی صوتیِ نوازندگی وسیعتر و حساسیت تاچ دقیقتر خواهد بود.
پایههای این پیانو ساده و مجهز به چرخهای دوتایی از جنس برنج میباشد. همچنین پوشش کلاویههای این پیانو لولایی و مجهز به آرامبند بوده و دربِ بالایی (lid) این پیانو از دو جهت باز و بسته میشود. پیانوی 133 Concert مجهز به چراغ LED میباشد.
پیانوی 133Concert تنها در رنگ مشکی براق (Polished Black) با قطعات فلزی به رنگ برنج یا نقرهای (کروم) تولید میشود.
Soundboard
جنس Soundboard این پیانو صنوبر (Spruce) بوده و از دولایه چوب تشکیل شده است. Pinblock این پیانو لمینیت شده میباشد که در برابر انواع آب و هوا مقاوم است. همچنین این پیانو دارای 6 ستون (Backpost) در پشت بوده و وجود 11 دنده بر روی صفحهی صوتی، موجب افزایش استحکام و دوام بیشتر کوک پیانو میگردد.
CUT-OFF BAR
در طراحی و ساخت پیانوهای آکوستیک برای ایجاد استحکام و تقسیم فشار، از تیرهایی استفاده میشود که بین ستونها و Soundboard قرار میگیرند. نبودِ این تیر(ها) باعث میشود که صفحهی صوتی و قاب فلزی به مرور زمان بر اثر اصطکاک ایجاد شده، مستهلک شوند و صدای پیانو از حالت عادی خارج شود. در واقع این تیرها ضمن حفظ استحکام و ایستایی بین Backpost و Soundboard، به تولید صدای مناسب در پیانو نیز کمک شایانی میکند. این پیانو دارای 2 عدد Cut-Off Bar میباشد.
Action
تمامی قطعات Action این پیانو طراحی شده توسط Feurich بوده و در انگلستان ساخته شدهاند. در Action این پیانو، هیچگونه قطعهی پلاستیکی یا فیبر کربنی بکار نرفته و تمامی قطعات اصلی از جنس چوب اتریشی میباشند. Feurich معتقد است که استفاده از چوبهای اتریشی در پیانو سبب میشود تا نوازنده، نتهای ملایم (Pianissimo) را به راحتی بنوازد. این مهم، به واکنش سریع قطعات هنگام نواختن نتهای سریع تکراری کمک میکند و انتقال نیرو از کلاویه به چکش و از چکش به سیم به شکل متناسبی انجام میگیرد.
در بخشهای مختلف کلاویههای این پیانو از جمله بخش مرکزیِ متصل به قاب کلاویه (بخشی که کلاویه بر روی قاب قرار میگیرد و به Action متصل است) از نمد “کشمیرِ زرد” با چگالی بالا استفاده شده تا در برابر انواع آب و هوا مقاوم باشد. همچنین از این نوع نمد برای بخش جلویی کلاویهها نیز استفاده شده تا در دراز مدت، از برخورد کلاویه به قاب کلاویه جلوگیری کند. نمد چکشهای این پیانو Wurzen Felt آلمان بوده و دارای کیفیت AA میباشد.
در پیانوهای آکوستیک، از نتهای زیر به نتهای بم، وزن کلاویهها بیشتر شده که علت این کار ایجاد نیروی بیشتر ضربه چکش به سیمهای قطورتر نتهای بم میباشد. در پیانوهای فیوریخ برای ایجاد نیروی بیشتر ضربه چکشها به سیم از وزنههای 52 گرمی و برای ایجاد نیروی بازگشت کلاویهها از وزنههای 35 گرمی استفاده شده است.
صفحهی کلاویهها (Key Bed) از چندین لایه چوب لمینیت شده ساخته شده است که توسط چسب به یکدیگر متصل شدهاند و با روکشی از جنس لاک پوشانده شدهاند. همچنین کلاویههای مشکی این پیانو از چوب فشرده ساخته شدهاند.
سیمها
در پیانو 133Concert از سیمهای تولید شرکت Stephen Paulello استفاده شده است. او تکنسین تعمیر و کوک پیانو در کمپانیهایی همچون Steinway & Sons بود.
طول یک سیم در پیانو به سه بخش تقسیم میشود که بخش مرکزی آن را Speaking Length (طول بازهای از سیم که در تولید صدا موثر است) مینامند. هرچه نُتها بمتر میشوند، قطر سیمها بیشتر شده و فنرها قطورتر میشوند. همچنین به گفتهی این شرکت فنرهای سیمها در اکتاو بَم نسبت به دیگر پیانوها ضخیمتر بوده تا نتها عمق و مانایی بیشتری داشته باشند.
در این پیانوی برای اطمینان از داشتن Speaking Length یکسان در سیمهای مربوط به نُتهای اکتاو بم که دارای دو سیم هستند میلههایی عمود بر قاب فلزی و برای دوام بیشتر کوک از دو نوار فولادی، یکی در قسمت نُتهای زیر و دیگری در قسمت نُتهای میانی استفاده شده است.
قسمت اصلی صدای ایجاد شده در سیم، مربوط به Speaking Length است اما به دلیل طول نسبتا زیاد سیمها در دو طرف Speaking Length، این قسمتها به هنگام برخورد چکشها با سیم و یا ارتعاش سایر سیمها تولید صدا میکنند که این صدا در حالت عادی لزوما خوشایند نیست اما در برخی پیانوها امکان کوک کردن این قسمتها نیز وجود دارد که به این امر Duplex Scaling گفته میشود. در این پیانو Duplex Scaling بین Bridge و Hitch Pins (پیچهای نگه دارندهی سیم) در پایینِ پیانو قرار دارد. همین امر سبب میشود تا فشاری که به واسطهی سیم روی Bridge وارد میشود تا حد چشمگیری کاهش یابد.
پدالها
این پیانوها دارای سه پدال Sustain ،Celeste ،Soft میباشند.
پدال Soft باعث نزدیکتر شدن چکشها به سیمها شده و موجب کاهش شدت ضربه میگردد که به واسطه آن حجم و مانایی صدا کمتر میشود. پدال Celeste (همان پدال Muffler در پیانوهای دیواری) باعث میشود نواری نمدی روی سیمها قرار گیرد که موجب نرمتر شدن صدا و کاهش حجم آن میگردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Sustain نیز، دمپرها از روی سیمها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیمها ادامه پیدا میکند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (Sustain) میگردد.
در این پیانو اهرم پدالهای Soft و Sustain بجای شکل گرد -که به طور معمول در پیانوها از فلز استفاده میشود- از جنس چوب با سطح مقطع مربع شکل هستند که به صورت محوری تراش خوردهاند که این امر سبب کاهش نویز پدالها به هنگام رها سازی آنها میشود. همچنین برای جلوگیری از ایجاد صداهای اضافه هنگام فشردن و یا رها کردن پدالها، از قطعهای U شکل در زیر اهرمها استفاده شده است.