پیانو دیواری اِشتَین وِی Essex EUP111E

 

بدون شک شرکت Steinway & Sons از بزرگ‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی پیانو در جهان می‌باشد و بسیاری از نوازندگان بنامِ دنیا از پیانوهای این شرکت استفاده می‌کنند. نقطه مشترک بین تمامی پیانوهای Steinway این است که هیچگونه قطعه‌ی پلاستیکی در اکشن پیانوها بکار نرفته و تمامی Soundboard های این شرکت Tapered می‌باشند. شرکت “اِشتَین وِی” در سال 1853 میلادی، توسط یک مهاجر آلمانی به نام “هنری انگلهارد اِشتَین وِی” در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا تأسیس شد. موفقیت کارخانهٔ پیانوی “اِستاین وِی” در کویینزِ نیویورک باعث شد که این شرکت، کارخانه‌ای در هامبورگ آلمان نیز راه اندازی کند. پیانوهای “اِشتَین وِی” مورد تأیید و استفادهٔ خانواده سلطنتی بریتانیا و الیزابت دوم، ملکهٔ بریتانیا است. پیانو‎‌های سری Essex از سال 2006 توسط شرکت Pearl River در چین تولید می‌شوند.

 

بدنه و رنگ

پیانوی EUP111E از سری پیانوهای ESSEX از کمپانی “اِشتَین وِی”، دارای 111 سانتی‌متر ارتفاع، 148 سانتی‌متر طول، 58 سانتی‌متر عرض و 220 کیلوگرم وزن می‌باشد. این پیانو توسط “اِشتَین وِی” و William Faber (یک طراح آمریکایی) طراحی و تولید شده است. پیانوهای دیواری عموما از 109 الی 135 سانتی‌متر ارتفاع و نزدیک به 60 سانتی‌متر عرض دارند. در یک پیانوی دیواری هرچه عرض و ارتفاع بیشتر باشد، جنس صدا پخته‌تر، مانایی صدا بیشتر، گستره‌ی صوتیِ نوازندگی وسیع‌تر و حساسیت تاچ دقیق‌تر خواهد بود.

دربِ بالایی (lid) این پیانو در دو حالت باز و بسته قرار می‌گیرد. این پیانو مجهز به چرخ‌های دوتایی در زیر پایه‌ها بوده و تمامی قطعات فلزی آن از جنس برنج می‌باشند.

این پیانو در رنگ‌‌‌های Polished Ebony (چوب آبنوس براق) و Polished Sapele Mahogany (چوب ماهون براق) تولید می‌شود.

 

SOUNDBOARD

جنس Soundboard این پیانو از چوب صنوبر فشرده (Solid Spruce) با مساحت 1.16 متر مربع می‌باشد. ضخامت Soundboard در این پیانو، از ابتدا تا انتها افزایش می‌یابد که این نوع تراش را Tapered می‌نامند. پیچ‌های کوک (Tuning Pin) از جنس فولاد کربنی با روکش نیکل بوده و تعداد ستون‌های پشت این پیانو 5 عدد از جنس صنوبر با ضخامت 4.5 سانتی‌متر و عرض 10 سانتی‌متر می‌باشد. همچنین Bridge این پیانو از دو لایه چوب افرا (Maple) تشکیل شده که لایه‌ی بالایی یک تکه بوده و لایه‌ی پایینی به صورت عمودی لمینیت شده‌ است. Pinblock این پیانو نیز از جنس چوب افرای لمینیت شده (Maple) می‌باشد که ضخامت آن 30 میلی‌متر است. وجود 10 دنده‌‌ روی صفحه‌ی صوتی، موجب افزایش استحکام آن و دوام بیشتر کوک پیانو می‌گردد؛ این دنده‌ها (Rib) از جنس صنوبر بوده و ابتدا و انتهای آنها به جداره‌ی داخلی پیانو پیچ شده‌ است.

قاب فلزی این پیانو از جنس آهن بوده و پس از ریخته‌گری (Cast Iron)، با رنگِ طلاییِ مخصوص کمپانی Steinway پوشانده شده است. طراحی و تولید این قاب به گونه‌ای است که در طول زمان، 17505 کیلوگرم فشارِ وارده از طریق سیم‌ها را تحمل کند.

 

CUT-OFF BAR

در طراحی و ساخت پیانوهای آکوستیک برای ایجاد استحکام و تقسیم فشار، از تیرهایی استفاده می‌شود که بین ستون‌ها و Soundboard قرار می‌گیرند. نبودِ این تیر(ها) باعث می‌شود که صفحه‌ی صوتی و قاب فلزی به مرور زمان بر اثر اصطکاک ایجاد شده، مستهلک شوند و صدای پیانو از حالت عادی خارج شود. در واقع این تیرها ضمن حفظ استحکام و ایستایی بین Backpost و Soundboard، به تولید صدای مناسب در پیانو نیز کمک شایانی می‌کند.

 

ACTION

Action این پیانو توسط خود Steinway طراحی و تولید شده و هیچگونه قطعه‌ی پلاستیکی در آن استفاده نشده است که این امر سبب ماندگاری صدا و حساسیت بیشتر اکشن نسبت به شیوه‌ی نوازندگی می‌شود. در این پیانو مجموع وزن نمدهای سر چکش‌ها، 6 کیلوگرم می‌باشد.

اکشن این پیانو توسط قلاب‌هایی آلومینیومی در جای خود نگه داشته شده است و این شرکت مدعی است که در طول زمان این قطعات آلومینیومی مستهلک نخواهند شد. چون اجزا و قطعات اکشن توسط ریل‌هایی آلومینیومی بر روی یکدیگر سوار می‌شوند، ریل پیانوی آکوستیک عضو مهمی از اکشن پیانو محسوب می‌شود و نقشی محوری را در دوام آن ایفا می‌کند.

 

 

سیم‌های این پیانو Roslau آلمان بوده و قطر نازک‌ترین سیم‌های آن شماره 12. و قطر ضخیم‌ترین سیم‌های آن شماره 32. می‌باشد و در اکتاوهای بم، روی سیم‌ها فنرهایی از جنس مس پیچیده شده است. هرچه نُت‌ها بم‌تر می‌شوند، قطر سیم بیشتر شده و فنرها قطورتر می‌شوند. در این پیانو طول یک سیم به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اصلی آن را Speaking Length (طول بازه‌ای از سیم که در تولید صدا موثر است) می‌نامند و بخش انتهایی سیم (در انتهای پیانو) بین Bridge و پیچ‌های گیرنده‌ی سیم قرار دارد. طول Speaking Length در بلندترین سیمِ این پیانو 1120 میلی متر می‌ باشد.

جنس کلاویه‌های پیانوی EUP111E از چوب صنوبر می‌باشد. تمامی کلاویه‌های سفید و سیاه همزمان با هم برش داده شده‌اند که تا حد امکان دارای ابعاد یکسان و متناسب باشند. برای ایجاد مقاومت بیشتر کلاویه‌ها از چوب صنوبر برای تولید صفحه‌ی کلاویه‌ها (Key Bed) استفاده شده است.

 

پدال ها

این پیانو دارای سه پدال Muffler ،Soft و Damper می‌ باشد.

در پیانوهای دیواری پدال Soft باعث نزدیک‌تر شدن چکش‌ها به سیم‌ها شده و موجب کاهش شدت ضربه و مانایی صدا می‌شود. پدال Muffler در پیانوهای دیواری باعث می‌شود نواری نمدی روی سیم‌ها قرار گیرد و موجب نرم‌تر شدن و کاهش حجم صدا گردد (مناسب تمرین). با فشردن پدال Damper نیز، دمپرها از روی سیم‌ها بلند شده و با نواختن هر کلاویه، لرزش سیم‌ها مدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند که به شکل چشمگیری موجب افزایش مانایی صدا (Sustain) می‌گردد. قابل ذکر است هنگام تمرین می‌توان پدال Muffler را قفل کرد که موجب کاهش حجم صدا حین تمرین شود.